Punjači za EV // EV Chargers

Pregled punjača

U ovom tekstu ćemo objasniti koji sve tipovi punjača postoje, kako ih koristiti i kako najbolje i najjednostavnije puniti svoje električno vozilo.

Krenut ćemo prvo od osnova elektrotehnike. Vjerojatno se sjećate još iz osnovne škole da postoji istosmjerna struja (DC), ona koja se recimo nalazi u bateriji vašeg daljinskog upravljača, i izmjenična struja (AC) koja se nalazi u svakoj utičnici u vašem zidu. Razlog zašto postoji izmjenična struja (AC) je taj što je izmjeničnu struju puno lakše transportirati, uz neke druge prednosti koje nisu vezane za ovu temu.

Problem s električnim vozilima je da baterije treba puniti istosmjernom strujom i zato imamo pretvarače iz izmjenične u istosmjernu struju. Stoga svako električno vozilo ima u sebi jedan takav pretvarač, a od vozila do vozila ovisi koliko je jak taj pretvarač. Starija vozila su imala pretvarače od samo 3,6 kW, a danas je ta brojka povećana na 7,2 kW dok kod nekih vozila iznosi i do 22 kW.

Da bi se baterija napunila brže od 22 kW na sat, pretvarač je izbačen iz vozila i postavljen u punjače koji su zbog toga postali istosmjerni (DC). S obzirom na to da se ne moraju prevoziti zajedno s vozilom, mogu biti velikih težina i time i velikih snaga, tako da danas imamo punjače i do 400 kW, a u najavi su i punjači od 1,2 MW.

Dakle, da sumiramo gornji paragraf, punjači se dijele na dva tipa:

  • Izmjenični punjači (AC) snage od 2 do 22 kW
  • Istosmjerni punjači (DC) snage od 20 do 400 kW

Generalno govoreći, AC punjači služe da napune vaše vozilo preko noći, dok DC punjači služe da napune vaša vozila kada ste na dužem putu. S obzirom da su električna vozila više kao mobiteli nego kao klasična vozila, planirajte da vaše vozilo napunite na sporom AC punjaču svake noći.

Kućna utičnica

Najrašireniji punjač je nadaleko poznata kućna utičnica. Da, kućna utičnica je ono što vam treba za punjenje električnog vozila preko noći i ništa više. Ukoliko ne koristite vaše vozilo za vožnju taxija, ovo će biti sasvim dovoljno za 99% vaših potreba.

Struja koju baterija može dobiti iz kućne utičnice preko noći dovoljna je za 200 km što je čak 6 puta više od hrvatskog dnevnog prosjeka vožnji.

Za punjenje će vam biti potreban pretvarač koji ste dobili uz auto, a maksimalna snaga koju možete dobiti iz električne utičnice iznosi 3,6 kW. Kod nekih modela električnih automobila se ta snaga punjenja može smanjiti i na 2,2 kW ukoliko su instalacije stare.

Cijena punjenja putem kućne utičnice iznosi 0,50 kn po kW, odnosno 7-8 kn za prijeđenih 100 km ukoliko vozilo punite po noći.

Kućni punjači

Ukoliko imate veće potrebe, na primjer, vozilo vam služi za dostavu proizvoda ili za prijevoz osoba tada je potrebno instalirati kućni punjač jače snage, kao npr. ovaj sa slike koji može puniti i do 22 kW ukoliko vozilo to podržava. Vrlo je bitno provjeriti podržava li vaše vozilo brže punjenje jer ćete u suprotnom kupiti skupi komad elektronike koji nećete u potpunosti iskoristiti.

Neki proizvođači vozila dodatno naplaćuju ugradnju jačih pretvarača pa dobro proučite tu temu prije kupnje vozila ukoliko imate potrebe za više od 200 km dnevno.

Cijena punjača poput ovoga na slici iznosi oko 4.000 kn, a možete ga kupiti online na ovoj poveznici. Cijena punjenja iznosi kao i na kućnoj utičnici 0,50 kn po kW, odnosno 7-8 kn za prijeđenih 100 km ukoliko vozilo punite po noći.

Neki modeli kućnih punjača dolaze s priključnim kablom, a neki imaju samo utičnicu pa morate koristiti kabel koji morate kupiti odvojeno. On je danas obavezan komad opreme svakog električnog vozila s obzirom da AC punjači na cestama vrlo često imaju samo utičnicu, a ne i kabel za punjenje. S obzirom da je u EU uveden standard koji se poštuje, ukoliko nemate staro vozilo, bit će vam potreban Type 2 to Type 2 kabel, a ovisno o struji punjenja (3,6 kw, odnosno 11 kW) trebat ćete ovaj kabel, odnosno ako vaše vozilo podržava jače struje punjenja (7,2 kW, odnosno 22 kW) morat ćete kupiti ovaj kabel.

Punjači na rasvjetnim stupovima

Iako ih u Hrvatskoj još nema, cilj udruge Strujni krug je omogućiti zakonski okvir kako bi tvrtke poput Hrvatskog Telekoma, E.ON ili manje privatne tvrtke mogle postaviti punjače u rasvjetne stupove uz parkirališta. Na taj bi se način broj punjača značajno povećao u urbanim sredinama.

Punjači u rasvjetnim stupovima se bez značajnijih izmjena mogu postaviti u sve rasvjetne stupove, a snage punjenja iznose od 2 pa sve do 22 kW po punjaču.

Britanski proizvođač punjača u rasvjetnim stupovima Ubitricity, postavio je već nekoliko stotina takvih punjača po Londonu, a cilj je postaviti 1.150 punjača do kraja 2020. godine.

Izgled jednog klasičnog zagrebačkog parkirališta na kojem se vide rasvjetni stupovi postavljeni uz parkirališta

AC punjači

AC punjači su namijenjeni dopunjavanju vozila dok ste u kupovini ili na sastanku. Većina AC punjača podržava punjenje do 22 kW, a oni koji podržavaju samo 11 kW će veliku većinu električnih vozila dopunjavati sa samo 3,6 kW jer će ih puniti sa samo jednom fazom.

S obzirom da su se AC punjači počeli postavljati dok još standardi nisu bili postavljeni, danas svaka mreža punjača ima svoj način aktiviranja i cijela je priča poprilično zbunjujuća pogotovo novim vozačima. Dvije najveće mreže punjača su:

  • ELEN (HEP)
  • Hrvatski Telekom

ELEN punjači se za sada mogu aktivirati bilo kojom karticom koja ima čip, čak i s vašom bankovnom karticom, dok se punjači Hrvatskog Telekoma aktiviraju karticom koju možete kupiti u bilo kojoj poslovnici Hrvatskog telekoma ili još jednostavnije aplikacijom Plugsurfing u koju unesete broj kreditne ili debitne kartice.

Trenutno su svi AC punjači u Hrvatskoj besplatni i nema naznaka da će doći do naplate u skorom razdoblju pa uživajte u besplatnoj struji.

Za punjenje na AC punjačima ćete često morati imati svoj kabel u vozilu, jednako kao i kod jačih kućnih punjača. Pa će vam tako, ukoliko nemate staro vozilo, bit potreban Type 2 to Type 2 kabel. Ovisno o struji punjenja (3,6 kw, odnosno 11 kW) trebat ćete ovaj kabel, odnosno ako vaše vozilo podržava jače struje punjenja (7,2 kW, odnosno 22 kW) morat ćete kupiti ovaj kabel.

Iznimke su Tesla destination punjači te DC punjači koji uz DC nude i AC punjače. Takvi punjači dolaze sa svojim kablovima i potrebno je samo prikopčati vozilo na punjač.

Pregled AC punjača na području Zagreba

DC punjači

DC punjači su namijenjeni dužim putovanjima i najčešće se nalaze na autocestama iako ih se velik broj danas može naći i u Zagrebu. DC punjači su namijenjeni dužim putovanjima i najčešće se nalaze na autocestama iako ih se velik broj danas može naći i u Zagrebu. DC punjači su danas uglavnom snage 50 kW dok je prvi jači punjač od 175 kW postavljen u Vukovoj Gorici u smjeru Zagreba. Najbrži punjači u Hrvatskoj su 4 Ionity punjača, svaki od 350 kW postavljenih blizu Ikee kod Zagreba.

Ne mogu sva vozila iskoristiti tako veliku snagu, pa će se većina vozila i na tom punjaču puniti brzinom od 50-100 kW sto je dovoljno za otprilike 250-500 km autoputa u sat vremena punjenja.

Situacija u Hrvatskoj je jako dobra ukoliko idete prema Slavoniji ili Dalmaciji, a još bolja ukoliko idete prema Istri.

Do sada su u Europi postojala tri tipa brzih (DC) punjača:

  • CHAdeMO
  • CCS
  • Tesla Type 2

EU je još 2014. donijela odredbu prema kojoj je standardni konektor za DC punjenje CCS te Type 2 za AC punjenje. Danas još uvijek možemo naći vrlo velik broj punjača koji imaju i CHAdeMO punjače, ali se u 2020. godini počinju pojavljivati prvi punjači koji imaju samo CCS, a ne i oba tipa konektora.

Tesla je sve svoje superpunjače unaprijedila pa tako na Teslinim superpunjačima možete naći stari Type 2 port koji je Tesla korigirala na starijim modelima za punjenja i do 100 kW, te nove CCS konektore za novija Teslina vozila.


Pregled brzih punjača u Hrvatskoj

Tesla punjači

Tesla vozači, osim što mogu koristiti sve druge punjače, mogu koristiti i svoju daleko kvalitetniju mrežu super punjača i destination punjača. Super punjači su postavljeni strateški tako da pokrivaju rutu od Zagreba prema Dubrovniku te od Italije prema Dubrovniku. Na putu od Zagreba prema Beogradu nalazi se čak 8 punjača u Slavonskom Brodu.

Tesla super punjači u Hrvatskoj su snage 120 do 150 kW, iako je po svijetu krenula nadogradnja punjača na čak 250 kW. To znači da ćete vaše Tesle nadopuniti za 20-60 minuta ovisno o kapacitetu i prethodne napunjenosti vaše baterije.

Osim super punjača postoji i mreža Tesla destination punjača smještenih uglavnom po Dalmaciji i otocima. Dobro je znati da Tesline destination punjače mogu koristiti i druga vozila ukoliko su postavljena 3 uređaja jer je tada jedan od uređaja otključan za sva vozila.


Mreža Teslinih super punjača

Korisni alati

Ukoliko ste već vlasnik električnog vozila onda ste upoznati s neizostavnom Plugshare aplikacijom. U njoj možete odabrati tipove punjača koje želite da se pojavljuju na karti i planirati duža putovanja. Ukoliko nema punjača na vašem odredištu, potražite i Tesline destination punjače, marine, kampove ili zamolite vlasnika smještaja da vam omogući punjenje preko noći. Na taj ćete način značajno ubrzati vaše sljedeće putovanje.