Svi se još sjećamo onih dana kad bi poštar dolazio na Tomosu ili Apencu, a iza njega bi ostajala dimna zavjesa kao podsjetnik da je stigla pošta, doslovno i slikovito. Danas, međutim, dolazi tiho, bez dima, na struju.
Iako u društvu danas zelena tranzicija nekima još uvijek zvuči kao nešto nametnuto, u praksi ona donosi konkretne uštede i sigurnije poslovanje. Nema troška goriva, nema klasičnih servisa ni kvarova kao kod vozila s motorima na fosilna goriva – a rezultat su velike financijske uštede i čišći zrak. I jednog dana, kad se budemo sjećali dimnih oblaka iz ispuha, bit će jasno koliko je ova promjena bila potrebna.

Globalna inicijativa i uloga poštanskih operatora
Poštanski operatori diljem svijeta još su 2008. godine prepoznali svoju ulogu u globalnim naporima za smanjenje štetnog utjecaja na okoliš. U okviru Svjetske poštanske korporacije (IPC) tada je pokrenuta inicijativa Environmental Measurement and Monitoring System (EMMS), čiji je cilj bio zajedničko mjerenje ugljičnog otiska i sustavno izvješćivanje o rezultatima.
Inicijativa je kasnije prerasla u Sustainability Measurement and Management System (SMMS), proširivši fokus na šire aspekte održivosti. Zahvaljujući toj suradnji, poštanski operatori su od 2008. do danas smanjili emisije štetnih plinova za čak 40%, odnosno više od 31 milijun tona CO₂. To je kao da se s cesta ukloni 6,7 milijuna automobila u jednoj godini, ili da se postavi 31 milijun solarnih panela. Cilj do 2030. je smanjenje emisija za 50% u odnosu na početnu razinu.
Hrvatska pošta – domaći primjer dobre prakse
Hrvatska pošta aktivno sudjeluje u međunarodnim inicijativama poput SMMS-a, Science Based Targets (SBTi) i The Climate Pledge. Samo prošle godine Pošta je smanjila emisije stakleničkih plinova za 11.600 tona, odnosno 18% manje nego 2023. godine.
Zahvaljujući elektrifikaciji voznog parka, energetski učinkovitijim zgradama i optimizaciji logistike, poštari i poštarice su 2024. prešli 14,5 milijuna “zelenih” kilometara – što čini gotovo 30% ukupne dostave. Danas Hrvatska pošta raspolaže s gotovo 620 električnih dostavnih vozila, čime ima najveći zeleni vozni park u Hrvatskoj.
Izazovi i koristi električne mobilnosti

Širenje električnog voznog parka zahtijeva i promišeno planiranje infrastrukture, što Hrvatska pošta uspješno rješava razvojem vlastite mreže punionica diljem zemlje. Takav pristup omogućuje siguran, učinkovit i samodostatan sustav punjenja, neovisan o vanjskim izvorima.
Zahvaljujući tom sustavu, električna vozila Pošte mogu svakodnevno obavljati dostavu u svim vremenskim uvjetima i na brojnim lokacijama, potvrđujući da je električna mobilnost spremna za operativne zahtjeve poštanskog poslovanja.
Ipak, koristi daleko nadmašuju prepreke. Električna vozila su tiša, ekonomičnija i jednostavnija za održavanje, a u budućnosti, kada gradske jezgre postanu zone bez emisija, ona će biti jedino dopušteno rješenje za dostavu.
Pošta kao simbol promjene
Poštanski sektor danas je na raskrižju tehnologije, održivosti i tržišnih promjena. No upravo te okolnosti stvaraju priliku da poštanski operatori budu pokretači pozitivnih promjena.
U slučaju Hrvatske pošte, električna mobilnost nije samo moderna fraza – nego dokaz da se održivost i učinkovitost mogu spojiti. I možda jednog dana, kad se prisjetimo mirisa benzina iz poštanskog dvorišta, s osmijehom ćemo reći: “Sjećaš se kad je poštar dolazio s dimom iza sebe?”


