Jedna vrlo pozitivna priča nam stiže sa sjevera Hrvatske, odnosno iz Varaždina. Naime, profesor informatike Matija Lisičak preradio je benzinsku BMW ‘peticu’ u moćnu i potpuno električnu krstaricu s baterijama iz Tesle Model S, snažnim kontrolerom i  elektromotorom od 200 kW.

Matija se već 20 godina se bavi aviomodelarstvom i predsjednik je Modelarskog centra Varaždin, a tako su ga počele zanimati i prerade konvencionalnih automobila u električne. Prvi projekt mu je bio stari Opel Kadett E s litij-željeznim baterijama kapaciteta 10 kWh te elektromotorom i kontrolerom Rade Končara za viličare. Ispao je dobro, ali domet od 70 kilometara ipak mu je bio premali pa ga je kasnije dograđivao baterijama većeg kapaciteta.

Kako to inače biva, s vremenom je poželio bolji i komforniji auto, a s obzirom na to da je prije nekoliko godina ponuda električnih automobila bila izrazito siromašna, odlučio je preraditi ozbiljniji auto. Odluka je pala na voljeni BMW Serije 5 E39, nije dugo čekao pa je ubrzo kupio model 520i iz 1997. godine i dodatno ga uredio. Za početak je iz Velike Britanije nabavio devet modula baterija od karambolirane Tesle Model S 85 koja je imala svega 50 prijeđenih kilometara, čiji je ukupni kapacitet baterije iznosio 47 kWh.  

Kad je sve to nabavio, sredio je limariju i unutrašnjost BMW-a te krenuo s vlastitim preradama. Apsolutno sve, osim određenih tokarskih radova koji su izrađeni također prema njegovim nacrtima, izradio je samostalno. 

Motor je pričvršćen na mjenjač i to je napravio uz pomoć CNC stroja, a tokar je prema njegovim nacrtima napravio prihvat zamašnjaka za osovinu motora. Mjenjač, zamašnjak, lamela, diferencijal, kardan i kvačilo su od snažnijeg BMW 528i, jer su snaga i moment u električnom autu veći.

Sve je napravljeno dobro i precizno pa se brzine uz pomoć ručnog mjenjača mijenjaju kao u normalnom autu – kaže Matija. Prednje i zadnje kočnice su nadograđene iz BMW-a 530i. Nakon gotovo tisuću sati rada, koje je detaljno opisao na svojem YouTube kanalu „bimerev“, Matija je u srpnju 2020. godine na atestu u Centu za vozila Hrvatske u Velikoj Gorici, uz elaborat o izvedenoj preradi, bez problema homologirao svoj novi automobil te obavio tehnički pregled i registraciju.

Ovome BMW-u E39 domet sada iznosi oko 220 km, a potrošnja mu je oko 20 kWh/100 km. U godinu dana korištenja odvozio je preko 10 tisuća kilometara, bez ijednog problema. Nedavno je napravio i rekord u jednom danu kada je odvozio 400 kilometara na putovanju u Sloveniju na susret vlasnika električnih automobila. Premda je elektromotor konstruiran za maksimalnu snagu od 350 kW, u BMW-u je maksimalan napon 220 V, a maksimalna snaga je limitirana na 200 kW. U automobil je uloženo oko 20 tisuća eura i oko tisuću sati rada, ali Matija ističe da ne žali niti za jednim centom jer BMW sad gotovo svakodnevno koristi.

Matija je samostalno prilagodio i sve mjerače u automobilu. Pokazivač goriva umjesto napunjenosti rezervoara sada pokazuje stanje napunjenosti baterije, a obrtomjer pokazuje potrošnju struje. Također, od LED dioda je samostalno uz pomoć 3D printera izradio prikazivač stanja napunjenosti baterije na priključku punjača koji se nalazi na bivšem otvoru spremnika goriva.

Klima je također u funkciji, a za grijanje kabine se koristi ‘webasto’. Matija ističe da je jako zadovoljan kako je auto složen, ništa se ne pregrijava, ništa nije trebalo preslagivati. Jedino što je naknadno dodao jest dodatni punjač kako bi se sada mogao puniti s 8,5 kW snage. Takvom snagom se na AC punjaču od 22 kW za sat vremena punjenja dobiva oko 40-45 km dometa.

Iako to nije prevelika snaga punjenja, Matija ističe kako se većinom puni tijekom noći na običnoj kućnoj utičnici jer živi u kući pa mu je baterija ujutro uvijek puna. No čini se da tu nije kraj jer je upravo ovakva upornost i znatiželja Matiju dovela i do novog posla, otvorio je tvrtku za prodaju kućnih punjača za električne automobile, a tko zna što još možemo očekivati i u budućnosti. Svaka čast!

Newsletter

Značajni popusti i pogodnosti, svježe vijesti i korisne informacije. Jedan klik je dovoljan za upis ili ispis s newsletter liste.

Razmišljate li o kupnji električnog vozila?

Ako želite možete nam ostaviti svoju email adresu pa ćemo vas obavijestiti o popustima za kupnju EV za naše članove:

Ako želite možete nam ostaviti svoju email adresu pa ćemo vas obavijestiti o pogodnostima za vlasnike električnih vozila:

Scroll to Top